Sunday, 18 December 2011

Quran dan kejadian Alam


teori big bang merupakan teori yg dipakai oleh para  saintis untuk menerangkn permulaan sistem solar ini. menurut tiori big bang, alam asalnye bercantum dan padudan berlaku letupan dahsyat  sekitar 12-14 billion tahun lalu,selepas letupan berlakunye pengembangan dan penyejukan hingga terwujudnya bintang2 dan planet2.
   tahun 1922,Edwin Hubble menemui bukti kukuh tentang teori ini apabila mendapati alam ini sememangnya sedang berkembang. 
   Al-Quran telah menyatakan kejadiaan ini sejak 1400 tahun . surah al-anbiya' ayat 30. 
"apabila org kafir itu tidak mengetahui langit dan bumi itu keduanya dahulu adalah sesuatu yang padu (ratqa), kemudian kami pisahkan antara keduanya (fataq). dan daripada air kami jadikan  segala sesuatu yg hidup".
  Justeru , kenyataan Al-Quran berhubung permulaan alam sememangnya saintifik. antara pakar yang kagum dgn ayat ini adalah Dr. Alfred Kroner, menurutnya agak mustahil muhammad boleh mengetahui ilmu berkaitan kosmologi sedangkan beliau tidak tahu membaca dan menulis, seseorang yg tidak mengetahui ilmu fizik nuklear 1400 thn dahulu ,sy rasa tidak mampu untuk mengetahui mengenainya. akhirnya beliau berkata " apabila kita menghimpunkan semua kenyataan al-quran berkaitan dgn bumi dan kejadiaanya, dan kita kaitkan dgn sains, kita akan mengatakan kenyataan (quran) secara dasarnya adalah benar.

    mengenai pengembangan alam selepas big bang. quran telah menerangkannye  dala surah  az-zariyat ayat 47, " dan langit kami bangun dengan kekuasaan kami dan sesungguhnya kami benar2 meluaskannya".

tu jela buat msa ni, t ada masa ak msokkan posting yg lain lak .  kucing ni pun skali lg x ada kaitan dgn pe yg aku smpaikn..hehe wasalam



Saturday, 17 December 2011

asal usul ilmu dan ilmu sains

   adoi, bru je smpai bilik , td g men bdmntn, penatttt. tp terasa nk isi blog ni pulak, skng ni seperti yg dijanjikan , ak akan menceritakan asal usul ilmu sains.menurut golongn cerdik pandai, ilmu sains dipelopori oleh para nabi dan rasul. nabi allah adam merupakan manusia yg pertama, allah telah mengajar nabi nama2 benda dan ilmu (al-baqarah 31).  nabi adam mempunyai ilmu2 berkaitan dunia,ketuhanan, kemahiran,pengiraan dan bnyk lg.

   sains nabi syith
nabi syith merupakan anak nabi adam, beliau mewarisi ilmu2 nabi adam dan juga ilmu perubatan, nabi syith juga merupakan peloppor ilmu astronomi dan kemudiaanye diwarisi oleh ilmuwan mesirrrr, yunaniiii dan babylonnnnn.

   sains nabi idris
nabi idris merupakan keturunan ke 6 dari nabi adam. dinyatakan oleh Ibnu Al-Nadim, nabi idris pakar di dalam ilmu astronomi,perubatan,matematik dan teknologi bngunan. sains perubatan pada masa ini merupakan warisan nabi idris, Ibn AlAthir menyatakan beliau merupakan org pertama yg mengunakan pen untuk menulis, menurut Ibn Kathir juga, nabi idris merupakan org pertama yg memakai baju berjahit daripada kulit binatang.menurut Ibnu Abi Usaibia'ah dan Ibnu Al-nadim,  nabi idris telah membina piramid dan al-barabi di mesir, ini ape yg dikatakan kan di dalam buku saintis islam.

   sains nabi nuh
nabi nuh terkenal dgn bahteranye yg panjangnye 300 hasta dan selebar 50 hasta. beberapa kesimpulan dapat di but.

  •  memiliki ilmu fizik dan metamatik yg tinggi
  • mempunyai ilmu playaran
  • mmpunyai kemahiran dan teknologi mmbuat kapal
  • mempunyai sains bahan iaitu bahan kayu dan logam
  • pempunyai ilmu pertanian (kayu mngunakan poko yg dtanam sendiri)
  • mmpunyai teknologi pemprosesan kayu dan logam
nabi nuh menpunyai 3 org anak, iaitu yafis (bapa keturunan rom(eropah) dan turki). sam (bapa keturunan arab dan farsi), Ham  (bapa keturunan habsyah, sind dan india).

  sains nabi daud
merupakan keturunan ke 12 nabi ibrahim.Allah mengajar baginda membuat baju besi (al-anbiya' 80)
beliau mempunyai ilmu bahan besi, pemprosesan dan lain2.

itu diantara ilmu2 sains yg dimiliki oleh para nabi dan rasul. bnyk lg nabi dan rasul yg boleh saya ketengh kan, ape kn daya dah mengntuk ni. dh pkol 1 pg, bsok pg ada discussion. adoiiii. final oh final. 
next posting ak nk ceritakan ape lak ea. ak rsa nk ceritakan kejadian alam dan antara saintis barat yg mengakui kebenaran Al-Quran. insyallah dalam masa terdekat.

gmbr ni x ada kaitan dgn tajuk atas, saje je letak hehe. jgn marah eaaaaaaa.
wassalam.

asal usul ilmu dan ilsu sains

   adoi, bru je smpai bilik , td g men bdmntn, penatttt. tp terasa nk isi blog ni pulak, skng ni seperti yg dijanjikan , ak akan menceritakan asal usul ilmu sains.menurut golongn cerdik pandai, ilmu sains dipelopori oleh para nabi dan rasul. nabi allah adam merupakan manusia yg pertama, allah telah mengajar nabi nama2 benda dan ilmu (al-baqarah 31).  nabi adam mempunyai ilmu2 berkaitan dunia,ketuhanan, kemahiran,pengiraan dan bnyk lg.

   sains nabi syith
nabi syith merupakan anak nabi adam, beliau mewarisi ilmu2 nabi adam dan juga ilmu perubatan, nabi syith juga merupakan peloppor ilmu astronomi dan kemudiaanye diwarisi oleh ilmuwan mesirrrr, yunaniiii dan babylonnnnn.

   sains nabi idris
nabi idris merupakan keturunan ke 6 dari nabi adam. dinyatakan oleh Ibnu Al-Nadim, nabi idris pakar di dalam ilmu astronomi,perubatan,matematik dan teknologi bngunan. sains perubatan pada masa ini merupakan warisan nabi idris, Ibn AlAthir menyatakan beliau merupakan org pertama yg mengunakan pen untuk menulis, menurut Ibn Kathir juga, nabi idris merupakan org pertama yg memakai baju berjahit daripada kulit binatang.menurut Ibnu Abi Usaibia'ah dan Ibnu Al-nadim,  nabi idris telah membina piramid dan al-barabi di mesir, ini ape yg dikatakan kan di dalam buku saintis islam.

   sains nabi nuh
nabi nuh terkenal dgn bahteranye yg panjangnye 300 hasta dan selebar 50 hasta. beberapa kesimpulan dapat di but.

  •  memiliki ilmu fizik dan metamatik yg tinggi
  • mempunyai ilmu playaran
  • mmpunyai kemahiran dan teknologi mmbuat kapal
  • mempunyai sains bahan iaitu bahan kayu dan logam
  • pempunyai ilmu pertanian (kayu mngunakan poko yg dtanam sendiri)
  • mmpunyai teknologi pemprosesan kayu dan logam
nabi nuh menpunyai 3 org anak, iaitu yafis (bapa keturunan rom(eropah) dan turki). sam (bapa keturunan arab dan farsi), Ham  (bapa keturunan habsyah, sind dan india).

  sains nabi daud
merupakan keturunan ke 12 nabi ibrahim.Allah mengajar baginda membuat baju besi (al-anbiya' 80)
beliau mempunyai ilmu bahan besi, pemprosesan dan lain2.

itu diantara ilmu2 sains yg dimiliki oleh para nabi dan rasul. bnyk lg nabi dan rasul yg boleh saya ketengh kan, ape kn daya dah mengntuk ni. dh pkol 1 pg, bsok pg ada discussion. adoiiii. final oh final. 
next posting ak nk ceritakan ape lak ea. ak rsa nk ceritakan kejadian alam dan antara saintis barat yg mengakui kebenaran Al-Quran. insyallah dalam masa terdekat.

gmbr ni x ada kaitan dgn tajuk atas, saje je letak hehe. jgn marah eaaaaaaa.
wassalam.

mukaddimah

assalamualaikum, alhamdulillah dapat juga buat blog ni, aku buat blog ni sbb dh lama terpikir nk buat, isi2 yg aka ak masokn dlm blog ni kebnyknnye fakta2 sains yg berkaitan dgn islam. ak x berapa pandai dlm penulisan so ak tulis ni pun mcm kawan2 jela, ko ak, ko ak hehe. ak perasan golongn zaman sekarang dh kurang pegangannye pada islam, ak juga mengaku ak seperti itu waktu ak jahil dulu, sejak masok uia ak mula merubah diri ak, dan ak  perasan cara untuk ak mengubah diri untuk medalami islam dgn menguatkan keyakinan aku terhadap islam itu sendiri.
    dunia ni sekarang smua berdasarkn fakta dan sains, so ak cuba mengaikn fakta2 dan ilmu2 sains dgn islam dgnn harapan dapat mmbuka hati sesiapa yg membaca ni untuk mendalami islam serta meningkatkn keimanan kita terhadap Allah s.w.t . ape g akan ak tulis ni berdasarkn pengalaman, bahan bacaan dan bnyk lgi.
   insyallah pada posting yg akan datang ak akan mengenengahhkan tajuk asal usul ilmu sains semenjak dari Nabi Adam lgi. syukran.