Sunday 18 December 2011

Quran dan kejadian Alam


teori big bang merupakan teori yg dipakai oleh para  saintis untuk menerangkn permulaan sistem solar ini. menurut tiori big bang, alam asalnye bercantum dan padudan berlaku letupan dahsyat  sekitar 12-14 billion tahun lalu,selepas letupan berlakunye pengembangan dan penyejukan hingga terwujudnya bintang2 dan planet2.
   tahun 1922,Edwin Hubble menemui bukti kukuh tentang teori ini apabila mendapati alam ini sememangnya sedang berkembang. 
   Al-Quran telah menyatakan kejadiaan ini sejak 1400 tahun . surah al-anbiya' ayat 30. 
"apabila org kafir itu tidak mengetahui langit dan bumi itu keduanya dahulu adalah sesuatu yang padu (ratqa), kemudian kami pisahkan antara keduanya (fataq). dan daripada air kami jadikan  segala sesuatu yg hidup".
  Justeru , kenyataan Al-Quran berhubung permulaan alam sememangnya saintifik. antara pakar yang kagum dgn ayat ini adalah Dr. Alfred Kroner, menurutnya agak mustahil muhammad boleh mengetahui ilmu berkaitan kosmologi sedangkan beliau tidak tahu membaca dan menulis, seseorang yg tidak mengetahui ilmu fizik nuklear 1400 thn dahulu ,sy rasa tidak mampu untuk mengetahui mengenainya. akhirnya beliau berkata " apabila kita menghimpunkan semua kenyataan al-quran berkaitan dgn bumi dan kejadiaanya, dan kita kaitkan dgn sains, kita akan mengatakan kenyataan (quran) secara dasarnya adalah benar.

    mengenai pengembangan alam selepas big bang. quran telah menerangkannye  dala surah  az-zariyat ayat 47, " dan langit kami bangun dengan kekuasaan kami dan sesungguhnya kami benar2 meluaskannya".

tu jela buat msa ni, t ada masa ak msokkan posting yg lain lak .  kucing ni pun skali lg x ada kaitan dgn pe yg aku smpaikn..hehe wasalam



No comments:

Post a Comment