Saturday 17 December 2011

asal usul ilmu dan ilsu sains

   adoi, bru je smpai bilik , td g men bdmntn, penatttt. tp terasa nk isi blog ni pulak, skng ni seperti yg dijanjikan , ak akan menceritakan asal usul ilmu sains.menurut golongn cerdik pandai, ilmu sains dipelopori oleh para nabi dan rasul. nabi allah adam merupakan manusia yg pertama, allah telah mengajar nabi nama2 benda dan ilmu (al-baqarah 31).  nabi adam mempunyai ilmu2 berkaitan dunia,ketuhanan, kemahiran,pengiraan dan bnyk lg.

   sains nabi syith
nabi syith merupakan anak nabi adam, beliau mewarisi ilmu2 nabi adam dan juga ilmu perubatan, nabi syith juga merupakan peloppor ilmu astronomi dan kemudiaanye diwarisi oleh ilmuwan mesirrrr, yunaniiii dan babylonnnnn.

   sains nabi idris
nabi idris merupakan keturunan ke 6 dari nabi adam. dinyatakan oleh Ibnu Al-Nadim, nabi idris pakar di dalam ilmu astronomi,perubatan,matematik dan teknologi bngunan. sains perubatan pada masa ini merupakan warisan nabi idris, Ibn AlAthir menyatakan beliau merupakan org pertama yg mengunakan pen untuk menulis, menurut Ibn Kathir juga, nabi idris merupakan org pertama yg memakai baju berjahit daripada kulit binatang.menurut Ibnu Abi Usaibia'ah dan Ibnu Al-nadim,  nabi idris telah membina piramid dan al-barabi di mesir, ini ape yg dikatakan kan di dalam buku saintis islam.

   sains nabi nuh
nabi nuh terkenal dgn bahteranye yg panjangnye 300 hasta dan selebar 50 hasta. beberapa kesimpulan dapat di but.

  •  memiliki ilmu fizik dan metamatik yg tinggi
  • mempunyai ilmu playaran
  • mmpunyai kemahiran dan teknologi mmbuat kapal
  • mempunyai sains bahan iaitu bahan kayu dan logam
  • pempunyai ilmu pertanian (kayu mngunakan poko yg dtanam sendiri)
  • mmpunyai teknologi pemprosesan kayu dan logam
nabi nuh menpunyai 3 org anak, iaitu yafis (bapa keturunan rom(eropah) dan turki). sam (bapa keturunan arab dan farsi), Ham  (bapa keturunan habsyah, sind dan india).

  sains nabi daud
merupakan keturunan ke 12 nabi ibrahim.Allah mengajar baginda membuat baju besi (al-anbiya' 80)
beliau mempunyai ilmu bahan besi, pemprosesan dan lain2.

itu diantara ilmu2 sains yg dimiliki oleh para nabi dan rasul. bnyk lg nabi dan rasul yg boleh saya ketengh kan, ape kn daya dah mengntuk ni. dh pkol 1 pg, bsok pg ada discussion. adoiiii. final oh final. 
next posting ak nk ceritakan ape lak ea. ak rsa nk ceritakan kejadian alam dan antara saintis barat yg mengakui kebenaran Al-Quran. insyallah dalam masa terdekat.

gmbr ni x ada kaitan dgn tajuk atas, saje je letak hehe. jgn marah eaaaaaaa.
wassalam.

2 comments:

  1. aik..kucing??? haha~
    btw, nic post!

    ReplyDelete
  2. xtau nk letak gmbr ape, tngok muke kucing ni mcm smart je, tu yg sy letak tu

    ReplyDelete